De Achterlinie van TPG gesitueerd op luchtfoto's:
De zone Betsberg (Geraardsbergsesteenweg) tot Melle (de Schelde)
|
Op onderstaande luchtfoto's kan u op de stipjes drukken en zo uitkomen bij de bunker die aldaar is/was gelokaliseerd. Omdat de achterlinie de ganse bunkerlinie besloeg, werd dit opgesplitst in een aantal foto's. In dit vierde gedeelte de achterlinie vanaf de Geraardsbergsesteenweg te Betsberg tot de Schelde te Melle. In deze zone omvat de achterlinie 8 bunkers.
De positionering van de bunkertjes is vrij correct indien u gebruik maakt van de standaard Internet Explorers en bv firefox. Google Chrome geeft in dit geval afwijkende positioneringen van de bunkers op de foto's. Hetzelfde zou zich ook kunnen voordoen met nog andere internet-explorers. Mijn excuses voor dit ongemak.
Enkele duidelijk referentiepunten op onderstaande foto:
- De hoofdweg links onderaan is opnieuw de Landskoutersesteenweg.
- In de rechter bovenhoek ziet men de spoorlijn, kaarsrecht voorbijkomen.
- Van noord naar zuid onze toegepaste grens voor deze reportage, de Geraardsbergsesteenweg.
- De horizontaal lopende weg is de Aalmoezenijestraat.
|
(Blauw: nog bestaande achterliniebunkers / Rood: verdwenen achter-liniebunkers / Geel: andere bunkers)
De lokatie van de bunkers op bovenstaande foto:
- We zien hier nog enkele bunkers uit vorige reportage (linker kant van Geraardsbergsesteenweg).
- Links ziet u nogmaals B36, op de hoek van een bosje.
- B37 ligt nog altijd, volledig dichtgemaakt bij een eenzame woning langs een heuveltje, Stuivenberg genoemd.
- B38 ligt dan op zijn beurt in een weiland dat de hoek vormt tussen de Aalmoezenijestraat en de Geraardsbergsesteenweg.
- Het eerste bunkertje van onze 8 nog te lokaliseren achterliniebunkertjes, is bunkertje B39. Het ligt aan de overkant van dezelfde steenweg, langs een smal voetwegeltje op de rand van een bos.
- B40 ligt nog verderop, midden op een paardenweide.
- Ook op deze foto zijn er geen randbunkers te zien.
Enkele duidelijke referentiepunten op onderstaande 2e foto:
- Op de linker kant enerzijds de spoorlijn en onderaan nog beperkt de Geraardsbergsesteenweg.
- De grote hoofdweg van links naar onderaan is de E40.
- Daarboven de spoorlijn Oostende Brussel die ter hoogte van Melle opsplitst.
|
(Blauw: nog bestaande achterliniebunkers / Rood: verdwenen achterliniebunkers / Geel: andere bunkers)
De lokatie van de bunkers op bovenstaande foto:
- Links onderaan zien we nogmaals de bunker B40 in de paardenweide.
- B41 ligt langs een alleenstaande woning langs de Proefhoevestraat, juist langs de openbare weg.
- B42 en B43 liggen beiden, elk aan een andere kant aan de benedenkant van het spoorwegtalud van de lijn Brussel Oostende.
- Er is op de foto maar één randbunker te zien, namelijk het commandobunkertje C17.
Enkele duidelijke referentiepunten op onderstaande 3e foto:
- Bovenaan, de Schelde te Melle.
- Deels de bocht van de Schelde volgend, de spoorlijn naar Gent, komende uit Wetteren.
- De hoofdweg van links naar schuin beneden, is de steenweg van Gent naar Aalst, de Brusselsesteenweg.
- Onderaan opnieuw nog de spoorlijn Oostende-Brussel en de E40 autosnelweg.
|
(Blauw: nog bestaande achterliniebunkers / Rood: verdwenen achterliniebunkers / Geel: andere bunkers)
De lokatie van de bunkers op bovenstaande foto:
- Op deze laatste foto van de achterlijn zijn wel al heel wat meer bunkers te zien. De eerste achterliniebunkers zijn opnieuw de bunkers B42 en B43 langs de spoorlijn Oostende-Brussel.
- B44 ligt eveneens iets hogerop in het spoorwegtalud van de lijn Wetteren-Gent.
- B45 is reeds lang afgebroken en lag juist naast de Brusselsesteenweg.
- B46 is op een vrij schandalige manier gesloopt voor de aanleg van een fietspad naast de Schelde te Melle.
- Er zijn heel wat randbunkers te zien op deze foto. Allicht omdat men Wetteren (Kwatrecht) allicht eveneens als een steunpunt had kunnen beschouwd worden.
- Eveneens nog zichtbaar als randbunkers, de steunliniebunkers D20, C18, D21, D22 en D23. Er is zelfs een bunker van de voorlinie te zien, namelijk de vooruitgeschoven bunker Av14.
|
|